Loreena McKennitt: Turneul Lost Souls a fermecat și Viena

Loreena McKennitt ocupă un loc aparte în panteonul muzicii contemporane. Canadiană cu rădăcini irlandeze și scoțiene, a urmărit cu pasiune tot ceea ce înseamnă “celticitatea”, din Irlanda până pe Drumul Mătăsii și din Europa până în nordul Africii, absorbind istorie, folclor și cultură în coordonate geografice precise.. Exponentă a unei muzici de inspirație în principal celtică, a fost comparată ocazional cu Enya, comparație validă la un mod superficial și adesea nu în favoarea celei din urmă.

Ca și model de business, Loreena este un exemplu citat în școlile de marketing, un artist care a rămas complet independent reușind să vândă peste 14 milioane de albume, nominalizată de două ori la Grammy, câștigătoare a două premii Juno (Grammy-urile canadiene), a unui Billboard International Achievement Award… Toate astea pe lângă distincții oficiale oferite atât de universități prestigioase, cât și de instituții de stat. Printre altele, este și colonel onorific al forțelor aeriene canadiene, ca o recunoaștere a implicării sale în domeniul activităților de căutare și salvare a victimelor accidentelor navale.

Anul trecut a apărut Lost Souls, cel de al zecelea album de studio (într-o carieră ce se întinde deja pe mai bine de trei decenii), iar turneul de promovare al noului material a ajuns și la Viena pe 31 martie.

Loreena McKennitt in Vienna 2019, by Anca Coleașă

Photo by Anca Coleașă

Un concert Loreena McKennitt este o experiență pe care simpla audiție a înregistrărilor nu o poate anticipa. Într-un setting minimalist, de o eleganță discretă, muzica este mereu în prim-plan. Loreena este indubitabil starul spectacolului, plutind între pian, harpă și acordeon, cântând și povestind.

Alături de ea au fost complici de mai bine de 20 ani ca Brian Hughes (chitară, oud și buzuki celtic), Caroline Lavelle (violoncel), Hugh Marsh (vioară), ca și parteneri mai noi, Dudley Philips (bas) și Robert Brian (tobe).

Scopul turneului fiind de a promova cel mai nou album, evident că piesele de pe Lost Souls au avut o pondere importantă în setlist (a cântat șase piese, două treimi din album), dar s-au integrat perfect printre cele mai vechi, trecând prin toată cariera și răsfoind întregul său catalog.

Loreena McKennitt in Vienna 2019, by Anca Coleașă

Photo by Anca Coleașă

Fără vreun artist în deschidere, concertul a fost împărțit în două părți. Deschiderea, cu Bonny Portmore, a setat instantaneu dispoziția și atmosfera. Loreena McKennitt are o aură de trubadur modern. Cântă povești și reușește să transforme orice sală, oricât de mare, într-un spațiu intim și extrem de confortabil, iar artistul este angajat permanent într-un dialog cu publicul.

Delicatețea construcției artistice nu înseamnă și fragilitate. Energia este aproape palpabilă, circulă liber și emoția transmisă atinge niveluri incredibile. Am văzut bărbați în toată firea plângând la propriu (mai discret, așa), iar călătoria muzicală a fost un carusel fără vreo urmă de stridență în care timpul este suspendat.

Bonny Swans a încheiat prima parte a setului într-o manieră foarte rock, cu McKennitt la pian supraveghindu-i pe Hughes și Marsh schimbând solouri aproape heavy.

Loreena McKennitt in Vienna 2019, by Adrian Coleașă

Photo by Adrian Coleașă

Loreena McKennitt strălucește, înaltă druidesă a unei experiențe profund ritualice. Cu o voce incredibilă și o prezență de o strălucire intensă dar molcomă și foarte hrănitoare. Susținută impecabil de muzicieni de mare clasă, nu cântă, ci transcede timp și spațiu. Fiecare își are rolul său, adaugă și mai multă eleganță muzicii, inclusiv spectatorii. Ca orice act de magie trebuie experimentat, vocabularul nepretându-se descrierii unui eveniment superb.

Lost Souls anunță sfârșitul acestei aventuri și zorii uneia noi, mereu pe drumul către acasă. “This journey’s  over, another’s just begun, […] I’m coming home again”.

Dante’s Prayer a încheiat concertul, singura încheiere potrivită a unui moment unic. “Please remember me”, o rugăminte simplă, pe care cu siguranță o vor respecta toți cei care au avut norocul să participe la această seară și care au rămas în picioare ovaționând și aplaudând o bună bucată de vreme. Mă îndoiesc să o uite cineva.

Adrian Coleașă

Concertul Loreena McKennitt din Viena a fost prezentat de Live Nation Austria.

Cele două galerii foto ale serii sunt disponibile la https://tinyurl.com/y5nbfdom și la https://tinyurl.com/y6l5v6zq.

imager

Photo by Richard Haughton

Setlist Loreena McKennitt

1. Bonny Portmore (The Visit, 1991)
2. All Souls Night (The Visit, 1991)
3. A Hundred Wishes (Lost Souls, 2018)
4. Ages Past, Ages Hence (Lost Souls, 2018)
5. The Ballad of the Foxhunter (Lost Souls, 2018)
6. Marco Polo (The Book Of Secrets, 1997)
7. Spanish Guitars and Night Plazas (Lost Souls, 2018)
8. The Star of the County Down (traditional The Wind That Shakes The Barley, 2010)
9. The Two Trees (The Mask And The Mirror, 1994)
10. The Bonny Swans (The Mask And The Mirror, 1994)
Intermission
11. The Mystic’s Dream (The Mask And The Mirror, 1994)
12. Santiago (The Mask And The Mirror, 1994)
13. As I Roved Out (The Wind That Shakes The Barley, 2010)
14. Manx Ayre (Lost Souls, 2018)
15. The Lady of Shalott (The Visit, 1991)
16. The Mummer’s Dance (The Book Of Secrets, 1997)
17. The Old Ways (The Visit, 1991)
18. Lost Souls (Lost Souls, 2018)
Encore
19. Huron ‘Beltane’ Fire Dance (Parallel Dreams, 1989)
20. Dante’s Prayer (The Book Of Secrets, 1997)



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.